de week van ...
Sebastiaan Linssen
(team Rolling Stock Maintenance)


Hoi, ik ben Sebastiaan Linssen, consultant in het team Rolling Stock Maintenance (RSM). Inmiddels werk ik zo’n anderhalf jaar bij Ricardo Rail met een breed scala aan projecten. Ik ben 29 jaar en woon in Nijmegen. Mijn educatieve achtergrond is in Integrale Veiligheidskunde en Strategisch Management. Voordat ik bij Ricardo Rail in dienst kwam, werkte ik als junior adviseur in de zorg en cybersecurity.

Team ‘Rolling Stock Maintenance’ = diversiteit aan opdrachten

Binnen het Team RSM hebben we een grote diversiteit aan opdrachten, van technische onderhouds-  en veiligheidsvraagstukken tot organisatorische vraagstukken. Omdat ik, in tegenstelling tot veel collega’s, geen technische achtergrond heb,  doe ik vooral organisatorische en veiligheid gerelateerde projecten, zoals: 

Detachering bij de RET als coördinator van werkzaamheden op het metronetwerk.

• Samen met twee collega’s vervullen we de rol van projectleider voor een groot Europees project met 16(!) bedrijven om de toekomst van autonoom rijden op het spoor verder vorm te geven.

Advies voor vernieuwing van contracten en verbetering van processen tussen twee spoorwegbedrijven door middel van documentanalyse en interviews.

Onderzoek naar Europese wetgeving voor een rapport voor een Zuid Koreaanse opdrachtgever.

• Het bouwen van een nieuw Safety Management Systeem voor een spoorwegonderneming aan de hand van een groot aantal input-workshops met medewerkers.

Gesprekspartners: van uitvoerend medewerker tot Chief Operational Officer

Door dit brede scala aan projecten werk ik ook met een grote diversiteit aan mensen samen. Voor het project van de RET spreek ik namelijk met veel uitvoerende partijen over praktische zaken rondom de planning van werkzaamheden. Terwijl ik een paar dagen later in de trein naar London zit voor de presentatie van een advies aan twee Chief Operational Officers.

Het is natuurlijk niet elke week zo extreem, maar juist deze verscheidenheid van werken op verschillende hiërarchische niveaus, maakt mijn werk hier zo dynamisch en zorgt ervoor dat ze je operationele, tactische en strategische ervaringen goed aan elkaar kan koppelen en toe kan passen.

Werktijden, wel of niet van 9 tot 5?

Waar ik persoonlijk van geniet is het – voor zover de projecten het toelaten natuurlijk – bepalen van mijn eigen werktijden. Wil ik van 09:00 tot 17:00 werken? Prima, dat kan. Maar misschien heb je overdag een afspraak die niet werk gerelateerd is, zoals sporten, dan kan dat ook en doe ik de werkzaamheden waarbij ik niet hoef te overleggen gewoon ’s avonds. Voor mijzelf past dit perfect in de manier hoe ik graag wil werken. In aanvulling hierop, voor Ricardo Rail ga ik regelmatig naar een andere locatie dan het kantoor in Utrecht. 

Het reizen doe ik uiteraard met de trein, zo zie je waar je het voor doet. Een bijkomend voordeel is, dat zodra ik in de trein zit mijn laptop pak en aan de slag kan. Dus of ik nou op kantoor, bij een klant, onderweg of thuis ben, ik kan gewoon mijn werk doen. 

Je collega’s, alleen maar professioneel, of ook informeel?

Sinds ik bij Ricardo Rail werk, merk ik met hoeveel plezier en passie men bij een bedrijf kan werken. Toen ik zelf begon had ik, behalve een gezonde dosis interesse, weinig kennis van spoorvoertuigen. In het afgelopen anderhalf jaar is mijn kennis flink bijgespijkerd, mede door collega’s die al langere tijd in het vak werken.

Daarnaast is een sterke ‘social fabric’ met informele contacten belangrijk voor een organisatie. Na afloop van een project, of gewoon iedere donderdag of vrijdag kán je aansluiten bij een (non)alcoholische borrel waar zowel de jongere als de oudere collega’s gewoon aanschuiven. In mijn ervaring etaleren veel bedrijven dat sociale aspect en voelt het daar als een soort verplichting. Bij Ricardo Rail voelt dit voor mij juist als ongedwongen; ‘heb je zin en tijd om aan te sluiten? Leuk!’ ‘Heb je geen zin of geen tijd? Ook prima!’. 
(Hiernaast zie je trouwens een bijenworkshop op ons kantoordakterras:-)

wil jij ook een interessante, afwisselende week?